MENÜ

A rugózott mellső híd lehetséges megoldásai traktoroknál

Oldalszám: 29
2014.08.26.

Az elmúlt évtizedekben a traktorok funkciója is jelentős mértékben megváltozott, mivel az egyszerűen vontatásra használt gépek napjainkra egyértelműen univerzális erőgéppé alakult. A „csak” vontatást felváltotta a meghajtó-mûködtetõ-üzemeltetõ szemlélet. A gépek könnyű felépítésük és számos kiegészítő felszerelésük miatt - hajtott és rugózott mellső tengely, finom elosztású automatizált váltómű, fronthidraulika és TLT - alkalmassá váltak az olyan kisebb vonóerő-terhelést igénylő munkák ellátására, amelyek az erőgép mozgékonyságát, gyorsaságát, valamint sokoldalúságát igénylik.

A műszaki és gazdasági szempontokat figyelembevéve a mezőgazdasági termelést folytató vállalkozások számára azok az erőgépek nyújtják a legnagyobb hatékonyságot, melyek elősegítik a nagyobb jövedelem realizálását hosszabb távon is. Ennek eldöntésére minden vállalkozónak ki kell választani azt az erőgép gyártó(ka)t, melynek erőgép típusa(i) alapján megvásárolja a gépe(ke)t műszaki, agrotechnikai és gazdaságossági szempontok alapján. Természetesen az adott erőgép típusának kiválasztása nem egyszerű dolog, még a gyakorlott szakemberek számára sem. Napjainkra számos erőgép rendelkezik mindazon kiegészítő felszerelésekkel, amelyek egy vállalkozás számára igényként jelentkezik az univerzális traktorok kínálati piacán.

Az utóbbi évek agrárpolitikája csaknem minden európai országban az üzemi méretek racionalizálásához vezetett, kényszerítve a gazdálkodókat arra, hogy nagyobb teljesítményű mezőgazdasági gépeket használjanak, illetve azokat jobban kihasználják. A traktorok megengedett haladási sebessége - az utóbbi évtizedekben - 25 km/h-ról 50 km/h-ra (egyes típusoknál már 80 km/h) növekedett, míg a járművek össztömege meg is duplázódott. Ennek eredménye, hogy megnőtt a traktorok haladási sebessége és üzemóra kihasználása, ami viszont a jármű rezgéséből adódóan nagyobb fizikai és pszichikai megterhelést jelent a gépkezelők számára. A traktorokon keletkező rezgések egyrészt a közúti közlekedés biztonságára (fékhatás-fékút, kormányozhatóság) hatnak, másrészt az emberi egészségre ártalmasak. Ezen káros tényezők kiküszöbölése is hatással volt arra, hogy a legtöbb traktorgyártó felső teljesítménykategóriájú erőgépeit merev mellső híd helyett rugózott mellső hidas változatban is kínálják.

Az erőgépek újdonságai között nemcsak a mellső híd rugózása jelent meg a legtöbb gyártó termékpalettáján, hanem ezzel párhuzamosan a rugózott fülkék és a vezetőülések korszerűsödése is a vezető komfort fokozatát növeli munkavégzés során. A teljes rugózású vezetőfülkével, valamint a teljes rugózási rendszerrel rendelkező traktorokkal szemben ma már az elfogadott trend azt mutatja, hogy számos gyártó a kiiktatható mellső híd rugózást és vezetőfülke rugózást alkalmazza. Ez a műszaki megoldás nemcsak egyszerű és olcsó, hanem a sorozatban gyártott traktorok (választható felszerelésként) egyszerűen felszerelhetők velük.

A rugózott mellső híddal szerelt traktorok esetén felmerül a kérdés:

Mit is várhatunk a technikai újdonságtól?

A válaszok erre a következők lehetnek:

  • nagyobb utazási biztonságot a magasabb haladási sebességtartományokban (pl. szállítás területén);
  • kényelmesebb munkahelyet a vezetőülésben, s ezzel a munkakomfort növekedését;
  • a technikai újdonság - főleg hosszabb távon, a traktor élettartam ideje alatt - kimutathatóan növeli a termelékenységet;
  • nagyobb vontatási teljesítmény, ami magasabb területteljesítményben jelentkezik;
  • kíméletesebb járószerkezet-talaj kapcsolatot, ami közvetve kihat a munkavégzés minőségére is;
  • magasabb terhelések esetén kedvezőbb fajlagos energetikai mutatók jellemzik az üzemeltetést.

A mellső híd rugózás rendszerének alapjai gyártótól függetlenül azonosak, mivel a nagy traktor gyártók azonos beszállítóktól rendelik meg az erőgépek mellső hídjait. A rugózott mellső híd fő jellemzője, hogy hidraulikus munkahenger(ek) teszi(k) lehetővé a tengely számára a talajfelszín által keltett lengések csillapítását. A gyártók egy vagy két hidraulikus munkahengert alkalmaznak a mellsõ híd rugózásának megvalósítására. A hidraulikus munkahengerekhez kerülõ olajáramot, illetve az azonos rendszernyomást hidroakkumulátorok biztosítják. A hidraulikus rendszer kiegészül elektronikus vezérléssel, mely a mellsõ híd rugózás vezérlõ tömbjének szabályzását végzi. A munkahengerek elmozdulását helyzetjelzõ érzékelõk jelzik a vezérlõtömb felé. Az elektronikus vezérlő rendszer lehetővé teszi, hogy a gép kezelője a vezetőfülkében a rendszert ki- vagy bekapcsolhassa attól függően, hogy a mellső híd rugózást mely munkáknál kívánja használni. A legtöbb gyártó lehetőséget biztosít olyan opciós tétel választására is, amely automatikusan kapcsolja be a mellső híd rugózást (ezt általában a magasabb sebességtartományban alkalmazzák, ott is elsősorban a szállítási munkák során).

A következőkben ismertetésre kerülő három géptípus főbb jellemzője, hogy már rendelkeznek a rugózott mellső hidas megoldással, azonban a többi változathoz képest eltérő rendszer jellemzi őket.

A Fendt Vario rendszerű traktorjainál az utazási komfortfokozatot a haladási biztonsággal és robosztus építéssel biztosítják. A mellső tengely rugózását központi helyzetben, a rugókaron csapágyazott lengőtengely adja át a vázkeretnek. Ennél a rendszernél egy hidraulikus munkahengert építettek be a traktorba. A talaj által keltett lengések munkahenger dugattyúrúdjára hatnak, mely által kiszorított olajáram a két nitrogéntöltésű hidroakkumulátorba jut, s azok a lökésszerű terhelést csillapítva adják vissza a zárt hidraulikus körben. A traktor vázszerkezete már a csillapított lengéseket kapja. A komfortszint biztosítását három rendszer együttes mûködésével érték el: aktív lengéscsillapítási rendszer, a lengési rendszer szintszabályzása és a vezetõfülke rugalmas csatlakozása. Ezáltal a rugózás ~50-60 %-ban csökkenti a lökéseket, s a szintszabályzó rendszer biztosítja a terhelési szinttől független rugózás által az érzékelhető komfortfokozatot. A mellső tengely rugózást a gépkezelő ki is iktathatja, ha a munkavégzés megköveteli.

A John Deere traktorok két teljesítmény kategóriában is ajánlanak rugózott mellsõ hidas megoldást. A két rendszer mûködési rendszere is eltér egymástól. A 6020 sorozatú gépeknél a TLS rendszerű hídrugózást alakították ki, amely tulajdonképpen hidropneumatikus működésű mellsőhíd felfüggesztést takar. A választható opciós tétel folyamatos üzemű hídrugózást tesz lehetővé az erőgép mellső tengelyén. A rendszer segítségével jobb talaj-járókerék kapcsolat, magasabb sebesség érhetõ el munka közben, hiszen szállításkor biztonságosan haladhat a jármû akár két pótkocsival megrakottan akár 40 km/h-s sebességgel. Folyamatosan bekapcsolt állapotban üzemel, s így állandó lengéscsillapítást biztosít a járműnek. Működése mind nehéz talajmunkák, mind homlokrakodóval szerelt traktoros anyagmozgatás során megfelelő.

A magasabb teljesítmény kategóriájú 8020-as sorozatú gépeknél az ILS rendszerű független mellső kerék felfüggesztést adják választható tételként. Maga a rendszer folyamatos mellső kerék-talaj kapcsolatot biztosít, így a kerekeken átvihető teljesítmény, ezáltal a vonóerõ is magasabb. A folyamatos kerék-talaj kapcsolat gördülékeny, sima és egyenletes haladást mutat. A mellsõ kerék felfüggesztések magán a tengelyen egymástól függetlenül helyezkednek el. A talajfelszín változása nem befolyásolja a kerekek és a talaj kapcsolatát, így a mellső kerekek nagyobb hatékonysággal vesznek részt a vonóerő kifejtésben. A talaj által gerjesztett lengéseket a kerékfelfüggesztésekbe szerelt hidraulikus munkahengerek csillapítják.

A rugózott mellsõ híddal szerelt traktorok esetén mind hazai, mind nemzetközi vizsgálatok bizonyítják, hogy a bekapcsolt rugózás hatására lényegesen nyugodtabb a traktor járása, s a lengéscsúcsok is kisebbek, egyenletesebbek. A mellsõ híd rugózást a vezetõfülke rugózással kiegészítve a vizsgálatok bizonyították, hogy a teljes sebességtartományban a legjobb vezetési komfortfokozatot érzékelték. A rugózott mellsõ híddal rendelkezõ erõgépek esetén a függesztett munkagép által keltett bólintó lengések erõteljesen csökkentek, ugyanakkor a magasabb haladási sebesség mellett is rendelkezésre állt a jármû kormányozhatósága és fékezhetõsége, valamint kisebb káros erõhatások keletkeztek. A vizsgálatok azt is bizonyították, hogy csak az optimálisan összehangolt három rugózó rendszer - mellső híd rugózás, vezetőfülke rugózás és aktív ülésfelfüggesztéssel rendelkező rugózott vezetőülés - eredményezi a kedvezőbb vezetési kényelmet és a nagyobb biztonságot vezetés során. A felső teljesítménykategóriájú traktorok mellső híd rugózása és vezetőfülke rugózása során a lengések ~50 %-os csökkenése érhetõ el a merev híddal rendelkező traktorokkal szemben.

A bekapcsolt mellső híd rugózással javult a traktor vonóképessége, ami azonos kerékcsúszás mellett 3-5 %-os vonóerő növekedésben, valamint tömegeloszlás beállítástól függően 0-2 % vontatási teljesítmény és hatásfok javulásban jelentkezett. Tehát azonos vonóerő kifejtés mellett a bekapcsolt mellső híd rugózással rendelkező traktorral magasabb haladási sebesség és vontatási teljesítmény érhető el.

A gyártók mellsõ híd rugózási rendszerei olyan mûszaki elõrelépést jelentenek, ami a termelékenység növelésének egyik eszköze lesz. Mint minden mûszaki elõrelépés, ez is gazdasági elõnnyel jár. Ezt az elõnyt azonban a beruházáskor meg kell fizetni, s a gazdálkodóknak fel kell ismerni a mellsõ híd rugózás elõnyeit.

Kassai Zsolt - Dr. Szente Márk

FVMMI GM Kht.