Szakfolyóirat 2001/5 Pr
Új ösvényeken Tíz éves az Axiál
Oldalszám:
2013.11.12.
Az Axiál története mindössze tíz éves. 1991 nyarán a Harsányi család Bt-t alapít Baján. A vállalkozás elsõsorban ZTS és Zetor traktorok alkatrészeinek forgalmazójaként vált ismertté az országban.1994-tõl a vevõk igényeihez igazodva bõvítik a kínálatot az erõ- és munkagépek, illetve azok alkatrészeinek forgalmazásával és a szervízhálózat kiépítésével.1996-tól Kft.-ként mûködnek tovább. Jelenleg nyolc saját, négy bérelt telephellyel és egy cégképviseleti irodával rendelkeznek az ország különbözõ pontjain. Az Axiál Kft 100 %-ban a Harsányi család tulajdonában van, több mint 230 dolgozót foglakoztatnak, akiknek csaknem 30 %-a rendelkezik felsõfokú végzettséggel, többségük mezõgazdasági gépészmérnök.
A Kft rövid történelmében mérföldkõ 2000 novembere, aláírják a Claas KgaA-mbft-vel az együttmûkõdési szerzõdést, mellyel Magyarországon az Axiál Kft. képviseli kizárólagos joggal a Claas márkát. Még ez év decemberében gazdákra találnak az elsõ Claas gépek.
Az eltelt tíz évrõl, az útkeresésrõl kérdeztük Harsányi Zsolt ügyvezetõ igazgatót.
Ötven ezer forinttal kezdtük a Bt-t, Kft.-re akkor még nem tellett. Cégünk törzstõkéje 50 millió forintra emelkedett. Elégedett vagyok, persze sok mindent másként csinálnék már, de ezzel azt hiszem mindenki így van. Az élet szigorú tanítómester. Egyszer hallottam Soros György nyilatkozatát, aki azt mondta, hogy õ a tõzsdén 50 %-ban nyer, 40 %-ban veszít, a különbözetbõl milliárdos lett. Itt Magyarországon jobbnak kellett az aránynak lenni, mert különben tönkre megy az ember. A léc pedig egyre magasabb és csak azok tudnak érvényesülni, akik átférnek alatta. Régebben ha valaki a Zsigulit jobb oldali tükörrel kérte, nyolc év után sem tudták leszállítani. Ma pedig ha a partner megrendel egy mezõgazdasági gépet, szinte azonnal kompletten felszerelve szeretné elvinni. Nekünk ehhez kell igazodni, mert a percek, az órák drágák, nekünk is, a vásárlónak is. De hát ez a piacgazdaság.
A gond az, hogy pillanatnyilag a vevõk, a partnereink még nem tudják mibõl ered a minõség, a megbízhatóság, kevésbé mérhetõ az õ számukra. 94-95.ben el kezdtek gazdálkodni, a rövid idõ alatt nem lehetett kellõ tapasztalatot szerezni, hogy mérlegelni tudják, hogy nekik mi az elõny. Nem olyan régen jártam egy gazdálkodónál Baranyában. A vele való beszélgetéskor döbbentem rá: eszébe nem jut, mit jelent számára a jó minõségû gép mellé az a tény, hogy egy karnyújtásnyira ott az alkatrész, hogy napi kapcsolatban van velünk az anyagbeszerzõje, napi kapcsolatban van velünk õ maga is. Nem gondol arra, hogy mit jelent a háttérbiztonság. Az is igaz, hogy ma már egyre többen gondolkodnak úgy, hogy nem az olcsó az olcsó. Eljut az emberek tudatáig az, hogy nem olcsót akarnak venni, hanem jót, mert ezzel lehet eredményesebben gazdálkodni. Talán azt sem tudja mindenki, hogy tõlünk az alkatrészeket úgy kapják, hogy mi importáljuk és közvetlenül a vevõhöz szállítjuk. Tehát kimarad egy lépcsõ, így meglehetõsen olcsóbban tudjuk adni.
- Mint mondta napi kapcsolatban vannak a partnerekkel. Ha szükség van rá, azonnal mennek.
Nem régen vásároltunk újabb húsz autót, így jelenleg több mint ötven szervizesünk van, akik a helyszínen is végeznek javítást. És természetesen minden telephelyünkön van szerviz mûhely. Minden éjszaka szállítunk minden egyes boltunkba alkatrészeket. Bajáról éjféltõl három óráig indulnak a teherautók, néhány óra alatt tehát ott a segítség. És akkor még nem szóltam arról, hogy cégünk minden telephelyén IBM- alapú kábelezési technológia szolgál mind a számítógép- mind a telefonhálózat alapjaként, így az egyes csatlakozási pontok funkciója szabadon megválasztható. Az egyes telephelyek on-line módon 128 Kbit/s sávszélességû bérelt vonalakkal kapcsolódnak a központhoz. Üzleteinkben saját fejlesztésû, a központi adatbázisból értékesítõ, terminál kapcsolaton keresztül számlázó rendszer mûködik. Telephelyeink ISDN telefonvonalakon érhetõk el, dolgozóink elektronikus levélcímekkel rendelkeznek.
Mi változatlanul úgy hisszük, hogy az elsõ gépet a kereskedõ, a másodikat pedig a szolgáltatás adja el.
Az elmúlt tíz évben sokszor megmérettettek. Legutóbb április elején az AGRO+Mashexpo-n, ahonnan egy nagydíjjal tértek haza.
Jó érzés ez a nagydíj, amit a Manitou teleszkópos rakodógéppel nyertünk el. A vásárlók szeretik, hiszen 1998 óta több mint 150-et adtunk el. Bebizonyosodott, hogy mennyire jó hasznát veszik a magyar mezõgazdaságban is ezeknek az anyagmozgató gépeknek. Meggyõzõdésem, hogy ezt a programot a jövõben nemcsak a mezõgazdaságban, hanem például az építõiparban is használni fogják. A Manitou-val vezetõk vagyunk a mezõgazdasági rakodógép piacon az országban, az idén már több mint negyvenet adtunk el belõle. Örömünkre szolgál, hogy minden második teleszkópos rakodó, amit értékesítenek Magyarországon, az Manitou és hogy ott is bennünket választanak, ahol egy-két éve még nem mellettünk döntöttek.
Fontosak ezek a bemutatkozások, kiállítások. Ha hívnak bennünket, szívesen megyünk, különösen oda, ahol mûködés közben, bemutatókon tudjuk megismertetni hasznos gépeinket.
Vannak e új híreik?
Mi most akkorát léptünk, ami nem sokszor adatik meg az életben, a forgalmunk közel megduplázódott. Ehhez a szerviz szolgálatunkat igazítjuk, ez nagyon fontos.
Mire ez az újság megjelenik megnyílik új alkatrész áruházunk Debrecenben, ezzel a Kelet-Magyarországi alkatrész értékesítést szeretnénk erõsíteni. Nagyon erõsnek tartjuk Hajdú-Bihart, jó mezõgazdasága van, jó termelõkkel, fizetõképes piaccal. Õket szeretnénk közelebb juttatni a szolgáltatásainkhoz. Ûnnepélyes megnyitóra nem igen lesz idõnk, hiszen a májusi mezõgazdasági munkák miatt ezekben a hetekben egy átlag hónapnak a kétszeresére emelkedik a forgalmunk. Annyi lesz a dolgunk, hogy nem igen tudunk majd ünnepelni. Magyarországon 4000 Claas kombájn dolgozik, ezeknek a felújítása, alkatrész ellátása a mi feladatunk. A kilós kenyérre valóból 60 dekát ezek a gépek vágnak le, és hogy ez megtörténhessen zökkenõmentesen, ezért dolgozni kell.
Az Axiál nem a jól kitaposott utakat követi, persze az a könnyebb. Mi mindig új utakat, ösvényeket keresünk, arra próbálunk menni, amerre még nem járt senki és hagyunk magunk mögött egy ösvényt, amelyen követhetnek bennünket, de mi szeretünk elõl járni.