Több tej fogy az áfacsökkentés óta

Agro Napló
Meglepetést okozott az idei áfacsökkentés: felpörgött a tartós tejek piaca. Mit tapasztalt az egyik legnagyobb tejes cég és mi történt a legnagyobb boltláncokban? A Napi.hu összeállításából kiderül.

A tartós UHT- és az ESL-tej áfája 2019. január 1-jétől 18 százalékról 5 százalékra mérséklődött. Ennek eredményeként az árak minimálisan csökkentek, de a fogyasztás jóval nagyobb mértékben nőtt - írta a Napi.hu.

Tejek, Celsius-fokok, százalékok 

Előbb azonban kezdjük egy rövid tejhatározóval. Az ESL és az UHT tejek tovább eltarthatóak, mint a friss tejek. Az ESL (Extended Shelf Life) tejeknél olyan hőkezelést alkalmaznak, amelynek során pár pillanatig 100-135 fokon melegítik a tejet, majd lehűtik. Ezzel az eljárással a tej legalább 2 hétig eltartható. Az UHT (Ultra High Temperature Treated Technology) tejek ultramagas hőmérsékletű 136-142 fokos hőkezelésen esnek át, így több hónapig eltarthatók. Lényeges, hogy az ESL és UHT tejek tovább bírják, mint a friss tejek, de tartósítószert nem tartalmaznak.

A tejek másik fontos paramétere a zsírtartalom. A boltokban pedig jellemzően 0,1, 1,5, 2,8 és 3,5 százalékos tejek kaphatóak. A tejgyártás során-az eredetileg 4 százalékos eredeti zsírtartalmú nyers tejet lefölözik, majd a kívánt zsírtartalom eléréséig tejszínnel visszadúsítják. A  százalékban kifejezett zsírtartalom azt jelenti, hogy 2,8-as tej 100 grammjában 2,8 gramm tejzsír található - derül ki a független élelmiszer-laboratóriumot működtető Wessling tejhatározójából. A tej vitamintartalmának jelentős része zsírban oldódó anyag, ennek következtében a vitaminok főként a tejszínben vannak jelen. Ha tej zsírtartalmát elvesszük, akkor például az 1,5 százalékos tejben a vitamintartalom számottevően kisebb lesz, mint a zsírosabb tejekben. Nem is beszélve a 0,1 százalékos tejről, amelynek vitamintartalma elhanyagolhatóan csekély.

Az alacsonyabb zsírtartalmú vagy zsírszegény tejek ellen szól, hogy ezek fogyasztói könnyebben lesznek cukorbetegek egy 2016-ban  publikált amerikai kutatás szerint. Ennek keretében 15 éven keresztül vizsgálták 3333 felnőtt vérét, ebből pedig kiderül, hogy a teljes (nagyobb) zsírtartalmú tejtermékeket fogyasztóknál 46 százalékkal alacsonyabb a cukorbetegség kockázata. A zsírszegény tej ráadásul kevésbé "laktat", mint a zsírosabb társai, tehát utóbbi jobban csökkentik az éhségérzetet.

Itt a tejboom

Visszatérve az tejforgalomra. Az Agrárgazdasági Kutató Intézet szerint az év első 6 hetében a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos tartós tejet a feldolgozók a tavalyinál 1 százalékkal olcsóbban adták. Ennek a tejnek  a belföldi értékesítése azonban jelentősen, 20 százalékkal nőtt éves összevetésben. Az 1,5 százalékos dobozos tartós tej feldolgozói értékesítési ára nem változott számottevően, azonban belföldi forgalma szintén kiugróan, 19 százalékkal nőtt - derül ki az intézet piaci összefoglalójából (pdf).

A KSH inflációs kosarában két ESL tej, a 1,5 és 2,8 százalékos szerepel. Előbbi átlagára januárban 237 forint, utóbbié 218 forint volt, ez 6, illetve 7 százalékos árcsökkenést jelent 2018 januárjához képest. A Mindenár.hu élelmiszerár-összehasonlító oldal adatai szerint az idén ennél olcsóbban is hozzá lehet jutni a különböző márkájú ESL és UHT tejekhez, előbbieknél 200-220 forintos ár volt a jellemző az év első heteiben, utóbbiak pedig több esetben 200 forint alatt is elérhetőek.

"Az idei áfacsökkentés következtében az év első két hónapjában során a várakozásnál is nagyobb mértékben növekedett az UHT tejek forgalma. Egy évvel korábban, 2018-ban a friss tej áfacsökkentésének hatására a friss tejek forgalma emelkedett ugyan, de közel sem akkora mértékben, mint most az UHT tejek esetében. Tavaly a friss tejek esetében a forgalom bővülése sokkal alacsonyabb volt, többek között azért, mert az értékesítés 96-98 százalékát ESL és UHT tejek adják, amelyekre 2018-ban nem vonatkozott az áfacsökkentés" - mondta a Napi.hu kérdésére Rózsás Mónika, az egyik legnagyobb tejcég, az Alföldi Tej Kft. ügyvezető igazgatója.

A társaságnál az évkezdet egyértelmű "nyertese" az UHT tej volt, emellett viszont megfigyelhető volt, hogy a friss, az ESL és az UHT tejek idén januári forgalma összességében is meghaladta az egy évvel korábbit. Mindez azt is jelenti, hogy a vásárlók nagy része maradt a friss, illetve ESL tejeknél, az UHT tejet vásárlók viszont nagyobb mennyiséget vettek.

"Összességben január végétől a lakossági tejvásárlás kisebb mértékben elkezdett átalakulni, jelenleg az UHT tejek forgalma emelkedik. Elsősorban a legolcsóbb, 1,5 százalékos zsírtartalmú tejek forgalma emelkedik. A többi zsírtartalom esetében nem tapasztalható szignifikáns emelkedés, nyilván a magasabb ár/érték kategóriás termék esetében az áfa, illetve ennek következtében létrejött fogyasztói árcsökkenés nem emeli a fogyasztási igényt, mert javarészt eddig se az ára miatt vásárolták ezeket a termékeket a fogyasztók. Az ESL tejek esetében a fogyasztás döntő része a 2,8 százalékos zsírtartalmú tej" - mondta Rózsás Mónika.

Mi történt a boltokban?

A nagy boltláncok közül a lap megkereste az Auchant, az Aldit és a Lidlt, a Spart és a Tescót azzal, hogy január eleje hogyan alakult a tejforgalom, a válaszok alapján nem mindenki érzékelte a teljes piacon látható növekedést. Az Aldiban nőtt az nőtt áfacsökkentésben érintett UHT és ESL tejek forgalma, ezzel szemben a szintén 5 százalékos áfával adózó friss tejeké stagnált. Tehát az UHT és ESL tejek súlya megnőtt. Az Aldiban egyébkén egyértelműen az UHT tejek a legkedveltebbek. Azon belül is a 1,5 százalékosak viszik a prímet. Az ESL tejek esetében pedig 2,8 százalékos a legnépszerűbb.

Hasonló fejleményekről számolt be a Lidl. Üzleteiben jelentőse mértékben nőtt a tejforgalom, volt olyan tejtípus, amelynél 30 százalékos volt az éves növekedés. A boltlánc szerint a vásárlók az ESL és UHT tejeket egyaránt kedvelik és 1,5 és 2,8 százalékos tejek a legnépszerűbbek.

A Tescóban az ESL tejek voltak az első két hónap nyertesei, a teljes tejforgalomban nőtt a részarányuk. A többi boltlánchoz hasonló a helyzet Tescóban: a UHT tejeknél a 1,5 százalékosaké a főszerep. Az Auchan arra számított, hogy az áfacsökkentés miatt az UHT tejeknél lesz komolyabb bővülés, ám végül az ESL tejek lettek a lépés nyertesei. "Az Auchan áruházakban a legtöbben az UHT tejeket választották, a második helyen végeztek a friss tejek, a harmadik legnépszerűbbek pedig az ESL típusú tejek voltak. A 1,5 százalékos zsírtartalmú tejek a legnépszerűbbek. Második helyen a 2,8 százalékos tejek állnak, majd a 3,5 százalékosak következnek. A negyedik helyen állnak a 0,1 százalékosak" - közölte az Auchan.

A többiekkel ellentétben Sparban nem ugrott meg a kereslet január óta. A cég általánosságban elmondta: a boltjaiban az ESL tejek a legkedveltebbek, de szorosan követik őket az UHT tejek. A különböző zsírtartalmú tejek közül az UHT tejeknél a 1,5 százalékosak, az ESL tejeknél pedig a 2,8 százalékosak fogynak a legjobban.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
A Tej Világnapja online is sikeres volt

A Tej Világnapja online is sikeres volt

Idén online keretek között rendezte meg a Tej Világnapját a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács (Tej Terméktanács) a koronavírus-járványra tekint...

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Új rendezvény a fenntarthatósági követelményeről és innovációs lehetőségekről!
AgroFood 2024
Országos jelentőségű rendezvény az élelmiszeripari vállalkozások számára!
Vállalati Energiamenedzsment 2024
Tudatos vállalati energiamenedzsment a hazai cégeknek!
Agrárium 2024
Jön a tavasz kiemelkedő agráripari konferenciája!