Az idei várhatóan jobb év lesz a tavalyinál az édességgyártók számára

Agro Napló
Az idei várhatóan jobb év lesz, mint a tavalyi, mivel az horrorisztikus volt – summázta a múlt év tapasztalatait a Magyar Édességgyártók Szövetségének (MÉSZ – Hunbisco) elnöke március végén, a szakmai szervezet szokásos húsvéti sajtótájékoztatóján, amit 2020-hoz hasonlóan az idén is online módon, a virtuális térben tartottak meg.

Sánta Sándor elmondta: húsvéti szezonális édesség mennyisége a járványmentes években általában 900-1000 tonna körül mozog, ami a múlt évben a koronavírus miatti extrém helyzet miatt 822 tonnára esett vissza, ami 23-24 százalékos csökkenést jelentett. Ez az érték „béke években” 3,5-4,0 milliárd forint körüli piaci forgalmat jelent. A múlt évben a forgalom értékre viszont közelebb volt a 3,5 milliárd forinthoz, mintegy 3,2 milliárd forintot tett ki. Megjegyezte: Húsvétkor a magyar emberek másfélszer több üreges figurát vásárolnak mint Mikuláskor, amikor a megvett mennyiség 600 tonna körül van.

Húsvétkor általában a nyerő páros: a csokinyuszi (40%+) és csokitojás (40%-). A pandémia miatt az előbbiből több az utóbbiból kevesebb fogyott, a locsolkodás – gyakorlati – elmaradása miatt, így több fogyott csibéből, bárányból és kacsából is – közölte a MÉSZ elnöke, Hozzátéve: a húsvéti fogyasztás az egész éves teljes csokoládéfogyasztás 5 százalékát teszi ki Magyarországon. Megjegyezte: idén az édességgyártók a rendezések alapján abban bíznak, hogy a fogyasztás minimum stagnál, de inkább szerényen nő a húsvéti időszakban.

Sánta Sándor úgy vélte: az eladott mennyiség 850 tonna körül lehet majd az idén, míg a bevétel 3-4 százalékkal emelkedhet. Különösen kedvezőnek tartotta, hogy hazánkban az csokoládéfogyasztás az utóbbi években rohamosan a minőségi termékek irányába tolódott el.

Némethné Szabó Aliz, a Metro Kereskedelmi Kft. édesség és cukrászat kategória menedzsere többek között arról beszélt , hogy édesség szempontjából a legfontosabb időszakok a karácsony és húsvét, de fontos mikroszezon például még a Valentin nap és a nőnap és az anyák napja is. Az elmúl évek tendenciáit alapul véve a Húsvét veszít a jelentőségéből, mivel egyre kevesebb embernek fontosak a hagyományos tradíciók, és mindez – a járványhelyzettől függetlenül – a piaci folyamatokban is tükröződik.

A termékmenedzser is kiemelte – a Hunbisco elnökéhez hasonlóan –, hogy a vásárlók egyre inkább keresik a különlegességeket, a „mentes termékeket” és a minőségi árukat. Mindez a szezontermékek és a normál édességekre is igaz – húzta alá. Emellett a tapasztalatok alapján úgy gondolja, hogy az idei húsvéti vásárlásokat a járványhelyzet alapvetően nem befolyásolja, mivel az emberek hozzászoktak a megváltozott körülményekhez. Így az idei szezon nem lesz rosszabb a tavalyinál. Sőt, a kereskedelmi láncok jobban felkészültek a bizonytalanságra, és ennek köszönhetően azt a profitveszteséget sem kell elszenvedniük, amit a múlt évben – vélekedett Némethné Szabó Aliz.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Új rendezvény a fenntarthatósági követelményeről és innovációs lehetőségekről!
AgroFood 2024
Országos jelentőségű rendezvény az élelmiszeripari vállalkozások számára!
Vállalati Energiamenedzsment 2024
Tudatos vállalati energiamenedzsment a hazai cégeknek!
Agrárium 2024
Jön a tavasz kiemelkedő agráripari konferenciája!